تنگی دریچه میترال

زمانی که دریچه های قلب بیمار می شوند

تنگی دریچه میترال – اختلالات دریچه قلب ممکن است بر روی هر یک از دریچه های قلب شما تأثیر بگذارد. زمانی که‌ یک یا تعداد بیشتری از دریچه ‌های قلب شما به خوبی کار نکند، بیماری های دریچه های قلب اتفاق می افتد.

دریچه‌ها با هر بار ضربان قلب، باز و بسته می‌شوند. درمان بیماری دریچه های قلب بستگی به نوع دریچه و نوع و شدت بیماری دریچه دارد. گاهی اوقات بیماری های دریچه های قلب نیاز به جراحی برای بهبود یا تعویض دریچه دارد.

عملکرد قلب و دریچه های قلب

یک قلب طبیعی چهار حفره و چهار دریچه دارد. دو حفره بالایی دهلیز و دو حفره پایینی که بزرگ ترند بطن نامیده می شوند. هر کدام از این حفره ها توسط یک دریچه از یکدیگر جدا می شوند.

دریچه تری کوسپید یا سه لتی، میترال، آئورت و دریچه ریوی چهار دیچه قلب هستند. دریچه‌ها با هر بار ضربان قلب، باز و بسته می‌شوند. دریچه‌های قلب باعث می‌شوند خون در مسیر درستی در دهلیز و بطن قلب و در سایر نقاط بدن جریان پیدا کند.

بیماری های دریچه های قلب

بیماری ‌هایی که با درگیر کردن بافت دریچه‌ ها بر عملکرد آن ها تاثیر می‌ گذارند جز بیماری ‌های دریچه های قلب هستند. دریچه‌ ها در عملکرد تلمبه‌ ای و پمپاژ قلب نقش اساسی ایفا می کنند و از برگشت خون جلوگیری به عمل می‌ آورند. هر گونه اختلال عملکردی این دریچه‌ ها می ‌تواند موجب اختلال در عملکرد قلب می شود.

انواع بیماری های دریچه های قلب

اختلالات رایج و بیماری های دریچه‌های قلب به طور کلی در سه مورد تقسیم بندی می شوند:

گشاد شدن دریچه ‌قلب یا رگورژیتاسیون : که باعث برگشت خون به عقب و به درون قلب می‌شود. گشاد شدن دریچه قلب زمانی اتفاق می افتد که دریچه کامل بسته نمی‌شود.

بسته نشدن کامل دریچه باعث می‌شود خون به جای حرکت رو به جلو، به سمت عقب برگشت پیدا کند. برگشت خون اکثرا بر اثر پرولاپس یا افتادگی دریچه ایجاد می‌شود. پرولاپس یا افتادگی دریچه، زمانی ایجاد می‌شود که لت‌های دریچه در هنگام بسته شدن برآمدگی پیدا کنند. معمولا پرولاپس جزء نارسایی دریچه میترال می باشد.

انواع بیماری های دریچه های قلب

برخی از افراد مبتلا به بیماری های دریچه های قلب ممکن است علائم را برای سال ها تجربه نکنند. نشانه ها و علائم بیماری های دریچه های قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• علائم ناشی از نارسایی قلب مانند تورم مچ پا و پاها
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • خستگی و ضعف
  • شنیدن صداهای غیر طبیعی در قلب در معاینات پزشکی
  • بالا یا پایین بودن فشار خون
  • علل ایجاد بیماری دریچه های قلب

بیماری های دریچه های قلب ممکن است به علل زیر اتفاق بیافتد:

• نقایص مادر زادی قلب
  • تب روماتیسمی
  • تصلب شرابین
  • التهاب لایه داخلی قلب (آندو کاردیت)
  • التهاب آندو کاردیت ناشی از بیماری سفلیس
  • حمله قلبی
  • بیماری عروق کرونر
  • آنوریسم آئورت، تورم غیر طبیعی یا انحنای آئورت
  • آترواسکلروز، سخت شدن شریان ها
  • تغییرات مرتبط با افزایش سن

تشخیص بیماری های دریچه های قلب

پزشک ممکن است نشانه ها و علائم شما را ارزیابی کند و یک معاینه فیزیکی انجام دهد. در یک معاینه فیزیکی، دکتر برای تعیین وضعیت دریچه های قلب به صدای قلب شما گوش می دهد و هر گونه تغییر آنرا احساس می کند. پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق تر چندین آزمایش را انجام دهد. تست های ممکن شامل موارد زیر است:

اکوکاردیوگرافی اکوکاردیوگرافی که تحت عنوان تست اکوی قلبی هم نامیده می شود
تستی است که در آن با استفاده از امواج صوتی تصاویر متحرکی از قلب تشکیل می شود.
این آزمون، ساختار قلب، دریچه های قلب و جریان خون قلب شما را ارزیابی می کند. یک اکوکاردیوگرام کمک می کند تا پزشک شما نگاهی دقیق به دریچه های قلب و چگونگی کار آنها داشته باشد. پزشکان همچنین ممکن است از یک اکوکاردیوگرام 3 بعدی استفاده کنند.

درمان بیماری های دریچه های قلب

درمان بیماری های دریچه های قلب بستگی به وضعیت و شرایط و شدت بیماری دارد. بسیاری از افرادی که به بیماری‌های دریچه‌ای قلب مبتلا هستند،

برای مدت زمان طولانی به زندگی خود ادامه می‌دهند و هرگز نیازمند انجام عمل جراحی نمی‌شوند؛ اما در صورتی که بیماری دریچه ای قلب، در قابلیت پمپاژکردن خون تاثیر منفی بگذارد به احتمال زیاد نیازمند ترمیم یا تعویض با عمل جراحی است.

دکتر حمیدرضا اسماعیلی فوق تخصص جراحی قلب و عروق   برای ثبت نوبت آنلاین کلیک کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.