اکوکاردیوگرافی قلب چیست ؟

اکوکاردیوگرافی قلب چیست?
0 ۵۵۲

اکوکاردیوگرافی قلب

اکوکاردیوگرافی قلب پزشک ممکن است به دنبال موارد زیر اکوکاردیوگرام را برای شما تجویز کند:

  • شناسایی بیماری قلبی
  • کنترل بیماری دریچه قلبی در طول زمان
  • مشاهده میزان موفقت آمیز بودن درمان های پزشکی یا جراحی

انواع اکوکاردیوگرام کدامند؟

این تست ها چندین نوع مختلف دارند. پزشک متخصص قلب در مورد بهترین گزینه برای شما توشیحات بیشتری ارائه خواهد داد.

اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک

این رویکرد، تست استانداردی است؛ این نوع اکو مانند اشعه ایکس است، اما تشعشع ندارد. متخصصان از همین فناوری برای بررسی سلامت کودک، پیش از تولد استفاده می کنند.

یک تکنسین دستگاهی دستی به نام مبدل را روی سینه شما قرار می دهد. این دستگاه امواج صوتی با فرکانس بالایی (سونوگرافی) ارسال می کند که پس از انعکاس از قلب، تصاویر و صداهایی ایجاد می کنند. روز تست مانند معمول غذا و مایعات میل کنید و همه ی داروهای خود را در زمان های دقیق مصرف کنید.

شما باید لباس بالاتنه خود را در آورده و گان بپوشید. متخصصی به نام سونوگرافر قلب سه الکترود (پچ های کوچک، تخت و چسبنده) روی سینه شما قرار خواهد داد. الکترودها به یک مانیتور الکتروکاردیوگرافی (EKG یا ECG) که فعالیت الکتریکی قلب را ردیابی می کند، متصل می شوند.

شما باید به پهلوی چپ، روی تخت دراز بکشید. سونوگرافر دسته ای (موسوم به ترنسدیوسر (مبدل) موج صدا) را در چند ناحیه از قفسه سینه حرکت خواهد داد . برای کمک به ایجاد تصاویر واضح تر مقدار کمی ژل در انتهای دسته استعمال خواهد شد.

تغییرات امواج صوتی، که سیگنال های داپلر نامیده می شوند، می توانند جهت و سرعت حرکت خون در قلب را نشان دهند.

ممکن است صداهایی را در طول تست بشنوید یا شاید متوجه هیچ صدایی نشوید. ممکن است سونوگرافر از شما بخواهد حرکت کنید تا بتواند از مناطق مختلف قلب تصویر بگیرد. همچنین ممکن است از شما بخواهند گاهی نفس خود را حبس کنید.

در طول آزمایش چیزی به جز سردی ژل و فشار ناچیز ناشی از مبدل را حس نخواهید کرد.

این آزمایش حدود 40 دقیقه بطول خواهد انجامید. بعد از آن می توانید لباس بپوشید و به کارهای معمول خود ادامه دهید. اکوکاردیوگرافی قلب

 

دکتر حمیدرضا اسماعیلی فوق تخصص جراحی قلب و عروق   برای ثبت نوبت آنلاین کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.